December is traditioneel een bezinnings- en geefmaand. Een en ander is voor Goede Doelen 's-Hertogenbosch en Goede Doelen Alkmaar aanleiding voor de publiekscampagne STEUN LOKAAL! In de maanden november en december worden verschillende promotionele activiteiten ondernomen. Het motto van de campagne is 'Kies jouw goede doel, steun lokaal!'

Campagne in 's-Hertogenbosch
Eind oktober is de achtste digitale nieuwsbrief verschenen.

In november en december plaatst de Bossche Omroep regelmatig advertenties over de Lokale Goededoelengids in haar krant.

DTV Den Bosch gaat tot en met december een videoclip opnemen in haar reclameblok.

Eind november komen, net als in 2019, 60 posters van de Lokale Goededoelengids aan lantaarnpalen in de gemeente ’s-Hertogenbosch te hangen.

Huis73 zet de maand december in het teken van geefgedrag door in drie vestigingen thematafels in te richten met materiaal van lokale goede doelen, de Lokale Goededoelengids ’s-Hertogenbosch en lezenswaardige boeken over doneren, schenken en nalaten.

Dinsdag 30 november is 'Giving Tuesday', een wereldwijde campagnedag voor donaties, schenkingen en nalatenschappen waar in Nederland voor de derde keer aan mee wordt gedaan.

Campagne in Alkmaar
In de tweede helft van november zal de elfde digitale nieuwsbrief van Goede Doelen Alkmaar verschijnen.

Eind november zullen op 10 plaatsen in Alkmaar zogenaamde A-0 posters komen te hangen. In verschillende netwerken zal aandacht gevraagd en besteed worden aan lokale goede doelen.

Goede Doelen Alkmaar zal in november en december aandacht gaan besteden aan 'December = geefmaand'. Promotionele activiteiten zijn in voorbereiding.

December = geefmaand
Volgens Amerikaans onderzoek wordt bijna 1/3 deel van de jaarlijkse donaties (31%) in december en 12% in de laatste drie dagen van het jaar gedaan. Veel non-profit organisaties (54%) starten daarom in oktober met de voorbereidingen van hun eindejaars donatie wervingsactiviteiten. Vrijwilligers zijn twee keer meer bereid te doneren dan mensen die geen vrijwilligerswerk doen.

In december volgt de publicatie van een artikel over de Lokale Goededoelengids in het landelijke Rotary Magazine.

Lokaal maatschappelijk initiatief
Afgelopen jaar publiceerden Jan de Rond en Lucas Meijs twee artikelen over het belang van het lokale gemeenschapsleven en de rol van lokaal maatschappelijk initiatief.

De auteurs betogen dat het spijtig is dat er in Nederland weinig diepgaande kennis is over de omvang en variatie van de lokale vrijwilligers-, sponsor- en donatiemarkt. Hier en daar worden wel pogingen gewaagd om een en ander in kaart te brengen maar een vergelijkbaar beeld krijgen met de grote fondsen, nationale en internationale doelen, is nog niet aan de orde.

Door het gebrek aan lokale informatie blijft de aandacht en discussie zich richten op de landelijke grote partijen en spelers die, naar hun overtuiging, slechts een (klein) deel van de markt bestrijken.

- 'Olifanten trekken de aandacht, mieren doen het werk' (november 2020)
- 'De toekomst is lokaal' (februari 2021)

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

In de media Contact Subsites
Volg ons op