"2020 is het jaar van thuis geworden. Thuis wonen, thuis slapen, thuis leven, thuis ontspannen, én nu ook thuis sporten, thuis leren en thuis werken. 'Wees loyaal, koop lokaal' is een vaak gehoorde slogan. De grote wereld is kleiner geworden. Globalisering lijkt op zijn retour en plaats te maken voor lokalisering. Dit heeft ook invloed op ons geefgedrag. Kleine, lokale doelen zijn bezig aan een opmars. Ze genieten in vergelijking met andere instanties het grootste donateursvertrouwen.

In toenemende mate blijken lokale organisaties in staat om donoren, fondsen en sponsoren aan zich te binden. Tegelijkertijd zijn lokale bemiddelingsinitiatieven ontstaan die partijen aan elkaar verbinden (Mooi zo Goed zo, Uitdaging, Beursvloer, Lokale Goededoelengids). Deze lokale stroming is succesvol, groeiende en stoort zich niet aan verhitte discussies en filosofieën."

Dit schrijven Jan de Rond en Lucas Meijs in het essay 'Olifanten trekken de aandacht, mieren doen het werk' in Vakblad fondsenwerving van 10 november 2020. In het essay schijnen de schrijvers hun licht op het debat in fondsenwervingsland tussen twee stromingen: ‘donor centered fundraising’ versus ‘community centered fundraising’.

Het essay is op internet gepubliceerd in/bij:
LinkedIn Jan de Rond (13 november 2020)
Vakblad Fondsenwerving (18 november 2020)
Friesch Dagblad / Het Goede Leven (24 november 2020)
Mooi zo Goed zo (24 november 2020)
Erasmus Universiteit Rotterdam (25 november 2020)

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

In de media Contact Subsites
Volg ons op