Filantropie is aan het verschuiven van ver weg naar dichtbij, naar de eigen achtertuin. Dit is de kop van het artikel over de ontwikkelingen in de filantropie in Nederland in het tijdschrift Quote van afgelopen week.

Mart de Jong (tijdschrift Quote): "Met een overlijdensgolf van babyboomers op komst, komen er ook bakken met geld vrij. Een mooie kans dit op de juiste plek te krijgen. Volgens de experts zijn we, als het aankomt op filantropie, aardig bezig, al zouden Quote-leden dit wat harder van de daken mogen schreeuwen."

Dit geldt niet alleen voor de groep donateurs en erflaters maar ook voor bedrijven en ondernemers. Frank Aalderinks, Hoofd Filantropie Advies bij ABN AMRO MeesPierson: "Er is een duidelijke verschuiving naar de eigen leefomgeving. Waar het vroeger veel draaide om goed te doen in verre landen om een maximale impact per euro te maken – denk aan malarianetten – zien we nu een groeiende groep mensen die iets wil terugdoen voor de gemeenschap waarin ze zijn opgegroeid, vermogen hebben vergaard of als ondernemer actief zijn."

Daarnaast wordt er steeds vaker samen gegeven. "Familiefilantropie bestond al," vertelt Daan Meurer in Quote, "Maar nu zie je dat jonge mensen met een sterk maatschappelijk bewustzijn hun ouders meenemen in het verhaal. Ze willen samen nadenken over hoe ze hun vermogen kunnen inzetten."

Het gehele artikel in het tijdschrift Quote is via deze link te lezen.

Foto onderschrift: Elkaar helpen werkt!
Credits: ©Jan de Rond

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

Nieuwsbrief Contact Steden
Volg ons op