Rotaryleden geven meer dan verwacht aan lokale goede doelen, zijn enorm vrijgevig, zelfs vrijgeviger dan miljonairs. Dat bleek op de conferentie ‘Data, genot of gevaar?’ van Rotary Zuidoost Nederland (Zuid-Gelderland, Oost-Brabant en Limburg) op 29 mei j.l. Op de conferentie is de nieuwe promotievideo van de Lokale Goededoelengids vertoond.

Voor de conferentie hadden zich 225 Rotaryleden en andere belangstellenden aangemeld. Op de conferentie spraken naast Rene Bekkers over geefgedrag Ronald Buijsse (wetenschapper en data scientist) en Sander Duivestein (trendwatcher, auteur en bekende columnist) over de impact van nieuwe technologie.

Rene Bekkers tijdens conferentie ‘Data, genot of gevaar?’

Rene Bekkers, hoogleraar filantropie aan de VU-Amsterdam en leider van het onderzoek ‘Geven in Nederland’: “We hebben 77 mensen bereid gevonden onze vragenlijst in te vullen. Daarop kan ik u een pluim geven, want als we kijken naar de uitkomsten dan blijkt heel duidelijk dat u dus heel vrijgevig bent. U geeft gemiddeld € 825 per jaar aan goede doelen. Een gemiddeld Nederlands huishouden geeft € 265 per jaar. Meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens geeft minder dan € 100 terwijl meer dan helft van de deelnemende Rotaryleden meer dan € 300 per jaar geeft.”

Verrassende resultaten
“We zien ook dat een groot deel van u aan lokale goede doelen geeft, 87%. Dat is mooi want dat past helemaal bij de actie van de 'Lokale Goededoelengids' van Jan de Rond.”

“We zijn vrijgever dan we denken. 80% van de Nederlanders en 60% van de deelnemende Rotaryleden is te pessimistisch over het geefgedrag van de gemiddelde Nederlander en denkt dus dat er minder gegeven wordt dan er feitelijk gedaan wordt.”

“We hebben u ook de kans gegeven om via een loterij iets te doen met € 100. Bijna 75% van u gaf alles weg aan goede doelen, die hele € 100. U was zelfs vrijgeviger dan een groep miljonairs in Nederland die wij hebben gevraagd hetzelfde experiment te doen. Iets meer van de miljonairs hield in het experiment het weg te geven bedrag voor zichzelf.”

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

In de media Contact Subsites
Volg ons op