Koester je vrienden dan zorgen zij later voor jou. Dit is vrij vertaald de conclusie van het onderzoek van Hanna Vinckers, masterstudent aan de Radboud Universiteit Nijmegen, naar de redenen dat mensen nalaten aan culturele instellingen. Het loont om je gevers aandacht te geven.

Vinkers is verbaasd dat nalatenschappen zo innig verweven zijn met de bestaande banden tussen gevers en culturele instellingen. “Hun ervaringen speelden enorm mee in hun besluit om na te laten en het bedrag dat ze nalaten. Het belang van een gelijkwaardige relatie en onderling vertrouwen heeft grotere positieve impact dan ik had verwacht. Het loont om je gevers met aandacht te behandelen.”

Vinckers sluit haar onderzoek af met een vijftal algemene aandachtspunten:

  1. Wees je bewust van de gelijkwaardige relatie die (potentiële) erflaters nastreven.
  2. Geef (potentiële) erflaters waardering en erkenning.
  3. Voorzie de (potentiële) erflaters van informatie over het effect van hun nalatenschap.
  4. Informeer over de bestemming van een nalatenschap. 
  5. Vergeet niet te vragen of men wil nalaten.

Samenvatting onderzoek Hanna Vinckers

Bron: Vakblad Fondsenwerving

Zie ook
Fundraising is friendraising

René Bekkers, hoogleraar filantropie aan de VU-Amsterdam: “Fundraising is friendraising. Verreweg de meeste donaties en schenkingen komen van bekenden, mensen waarmee je al een relatie hebt. Laat deze relaties niet bekoelen. Hou ze in stand en warm. Ga nieuwe aan. Zorg dat je gekend en bekend bent”.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

In de media Contact Subsites
Volg ons op