Het werven van donaties is seizoensarbeid. Zaai in het voorjaar, onderhoud in de zomer en oogst in het najaar. Zorg in het voorjaar en de zomer dat je in beeld komt bij potentiële donateurs en pluk de vruchten van je werk in het najaar.

In de maanden oktober en november wordt doorgaans de meeste informatie over donatiemogelijkheden ingewonnen waarna in december het grootste deel van het budget (meer dan 30%) wordt gedoneerd, zelfs 12% in de laatste drie dagen van het jaar.

Boven alle handleidingen, handvatten en tips geldt: laat ALTIJD iets van je horen. Als je een gift, donatie of schenking ontvangt, stuur altijd een kaartje, brief of email als dank. Ontvang je een anonieme storting op je bankrekening, stort dan één euro terug als dank.

Dan nu de twee top tien tips, één voor de fysieke en één voor de digitale omgeving.

FYSIEK

  1. Campagne
    Denk na over het doel dat je hebt tijdens de campagne. Wat wil je bereiken, welk resultaat wil je behalen en binnen welke periode? Maak een tijdlijn en bepaal wanneer je wat wilt doen en wanneer je welk resultaat wilt behalen.

  1. Voorwaarden
    Benoem wat realistisch is en welke voorwaarden nodig zijn om het gestelde doel en tijdpad te halen.

  1. Concrete doelen
    Communiceer op open wijze over de gestelde concrete doelen. Laat zien wat de gevraagde financiële steun concreet oplevert voor je project, je organisatie en de gemeenschap.

  2. Boodschap
    Bedenk welke groep mensen zich betrokken voelt bij je project en organisatie (doelgroep) en met welke boodschap je hen kunt bereiken.

  3. PR en communicatie
    Organiseer één of meerdere goede pr-momenten. Benut je (sociale) media kanalen. Gebruik je nieuwsbrief om je achterban te informeren over je concrete doelen. Vraag hen het bericht door te sturen naar hun contacten/achterban. Je kunt ook aangeven dat je in de Lokale Goededoelengids staat.

  1. Samenwerken
    Sluit aan bij een activiteit uit de evenementenkalender c.q. uit-agenda. Check en stem af met de organisatie en activiteit waar je voorkeur naar uitgaat.

  1. Uitnodigen
    Organiseer een open ochtend/middag/avond of open dag. Nodig een serviceclub zoals Rotary, Kiwanis of Lions uit. Regel uitnodiging, een rondleiding, lezing of informele ontvangst afhankelijk van je type organisatie.

  1. Netwerken
    Schuif aan bij, of bezoek, een lokale netwerkbijeenkomst en doe je verhaal. Zorg dat je je partners ziet en dat je gezien wordt.

  1. Bedrijven
    Organiseer een bedrijfsbezoek bij het bedrijf waarmee je wilt samenwerken. Het kan de start zijn van een speciale band.

  1. Media
    Nodig een verslaggever uit bij je evenement of activiteit zodat het met media aandacht in de fysieke en digitale media begeleid kan worden.

 

DIGITAAL

  1. Donatiepagina
    Installeer een donatiepagina op je website.

  2. Donatieknop
    Zorg voor een donatieknop op de homepage van je website en op je pagina op de site van de Lokale Goededoelengids. Verwijs daarmee naar je donatiepagina of rechtstreeks naar je bank/betaalfaciliteit.

  3. Bank/betaalfaciliteit
    Maak met behulp van je bank een betaalfaciliteit waardoor donateurs direct en rechtstreeks geld kunnen storten op je bankrekening.

  4. Digitale handtekening
    Maak een digitale handtekening die je onder je e-mails kunt zetten en plaats in je digitale handtekening een verwijzing naar de donatiekanalen voor je organisatie.

  5. QR-code
    Maak een qr-code van je website en/of donatiepagina en/of betaalfaciliteit.
    Plaats/plak de qr-code op je tafels – prikborden – pr-materiaal – brieven/e-mails.

  6. Digitale media
    Communiceer de donatiekanalen en mogelijkheden via je website en sociale media die je gebruikt.

  7. Hashtag
    Gebruik in de sociale media hashtags van je eigen organisatie en hashtags zoals #steunlokaal, #lokaalgeven en #lokalegoededoelen.

  8. Campagne
    Doe mee aan de lokale campagne ‘December = Geefmaand’ in de maanden november en december. Meer dan 30% van de donaties wordt gedaan in de maand december. Zelfs 12% in de laatste drie dagen van het jaar. 

  9. Steun lokaal
    Gebruik het motto ‘steun lokaal’ in je uitingen en campagnes. Communiceer lokale goede doelen als goede en betrouwbare mogelijkheid voor donatie of nalaten.

  10. Speciale websites
    Check en promoot regelmatig de speciale websites die gericht zijn op lokale goede doelen:
    - www.lokaalgeven.nl
    - www.lokalegoededoelen.nl
    - www.lokalegoededoelengids.nl


Laat ALTIJD iets van je horen, immers fundraising is friendraising.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

In de media Contact Subsites
Volg ons op