Steun voor goede doelen blijft, maar we geven wel minder. Ondanks alle prijsstijgingen blijven Nederlanders volop geld doneren aan goede doelen. Wel zijn ze iets minder gul geworden ten opzichte van een jaar terug.

De afdeling Filantropie Advies van ABN AMRO MeesPierson vergeleek het geefgedrag van ruim duizend Nederlanders - gemiddeld tussen de 50 en 100 euro - met een jaar geleden. Wat blijkt? Het aantal donateurs is met 81 procent van alle Nederlanders boven de 18 jaar zo goed als gelijk gebleven. Het bedrag dat mensen doneren, is wel lager dan een jaar eerder.

ABN onderzocht ook de redenen van deze verschuiving. De toegenomen inflatie (50 procent), hoge energieprijzen (48 procent) en mogelijk dreigende recessie (45 procent) zijn de belangrijkste verklaringen. Overigens zegt bijna één op de twee Nederlanders wel meer geld te willen doneren als het budget dat zou toelaten.

Toename losse donaties
Naast een krimp in de hoogte van het donatiebedrag, is er ook een verschuiving zichtbaar in het aantal goede doelen waaraan men geeft. Het aandeel donateurs dat aan één goed doel geeft is gestegen, terwijl het aandeel Nederlanders dat aangeeft twee tot vijf goede doelen te steunen juist afnam. Opvallend is dat het aandeel donateurs dat schenkt aan 5 tot 10 goede doelen juist is gestegen. Dit verklaart mogelijk de toegenomen populariteit van losse donaties.

De top 3 van categorieën waar mensen het meest aan geven, is onveranderd gebleven. Zo doneren mensen nog altijd het liefst aan goede doelen en maatschappelijke organisaties die betrekking hebben op gezondheid en zorg & welzijn, gevolgd door humanitaire hulp en mensenrechten én natuur, milieu en dieren.

Transparantie
Uit het onderzoek blijkt de bereidheid om te doneren is nog steeds opvallend groot. Veel mensen die niet doneren laten dit na omdat zij vinden dat goede doelen te veel geld uitgeven aan interne zaken of dat zij geen vertrouwen hebben dat hun geld goed terecht komt.

Bronnen:
ABN/AMRO
Brabants Dagblad

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

In de media Contact Subsites
Volg ons op