Het donateursvertrouwen was afgelopen jaar dalend, maar het tij lijkt gekeerd. Het indexcijfer komt in het eerste kwartaal van 2023 uit op gemiddeld -19. Dit is een stuk hoger dan in het laatste kwartaal van 2022 waar het nog op -33 uitkwam. Kijkend alleen naar maart is het indexcijfer zelfs -15.

Dit blijkt uit de resultaten van de enquĂȘte onder het Nederlandse Donateurspanel (NDP) die ieder kwartaal wordt gehouden door WWAV, het CBF en onderzoeksbureau Kien.

Ontwikkeling van donateurs- en consumentenvertrouwen 2005-2023 (C) NDP


Kanteling?
In de periode 2005 tot 2020 was het consumentenvertrouwen nagenoeg altijd hoger dan het donateursvertrouwen. Opvallend is dat sinds begin 2020, met uitzondering van zomer 2021, het donateursvertrouwen hoger is dan het consumentenvertrouwen. Aannemelijk is dat de coronapandemie zijn sporen in deze cijfers heeft nagelaten. De vraag is of de kanteling tussen consumenten- en donateursvertrouwen een blijvende is.

Wat verder opvalt

  • Ouderen vanaf 60 jaar hebben het vaakst gegeven. De leeftijdsgroep die het minst vaak heeft gegeven zijn de veertigers (60% vs. 35%).
  • Bij Jongeren tot 30 jaar is het indexcijfer hoger (-10) dan de andere leeftijdsgroepen (die allemaal op -21 of -22 uitkomen).
  • Mannen en vrouwen hebben ongeveer even vaak gedoneerd (47% vs. 46%).
  • Mannen hebben vaker aan Giro555 gegeven dan vrouwen (62% vs. 47%).
  • Vrouwen geven vaker aan een (sponsor)actie van bekenden (19% vs. 11%) of op een andere manier (22% vs. 11%).
  • Huishoudens met jonge kinderen hebben ook vaker gegeven via een (sponsor)actie (28% vs. 15% gemiddeld).

Drijfveren

De helft van de gevers geeft aan dat je altijd mensen in nood moet helpen. Het blijkt dat dit bij jongeren onder de 30 jaar en ouderen boven de 60 jaar het sterkst is. In die groepen ligt dat percentage op 53% tegenover 45% bij de tussenliggende leeftijden.

Bronnen:
Vakblad Fondsenwerving
Het Nederlands Donateurspanel

Zie ook In moeilijke tijden meer lokale betrokkenheid

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

In de media Contact Subsites
Volg ons op