#GivingTuesday is de wereldwijde actiedag om goed te doen. De actie, afkomstig uit de Verenigde Staten, groeit nu ook in Nederland. In 2019 deden 13 organisaties mee aan deze actie. In 2020 is dit aantal gegroeid naar 185 goededoelenorganisaties.

GivingTuesday draait om het helpen van andere mensen. Vrijwilligerswerk, goederen inzamelen, petities organiseren, alles telt mee. En ook doneren aan goede doelen. Wereldwijd rapporteert GivingTuesday een bedrag van 2,47 miljard (!) dollar aan donaties op 1 december. Het Nederlandse aandeel van de tweede editie is met circa 300.000 euro nog bescheiden. Maar de waardering voor GivingTuesday groeit snel.

Waardering en bekendheid vergroot
In Nederland heeft DirectResearch voor de tweede keer onderzoek gedaan naar de bekendheid en waardering van GivingTuesday. Die bekendheid is dit jaar fors gestegen van zeven naar twintig procent. Steeds meer mensen vinden ook dat GivingTuesday een goede actie is, in de leeftijdgroep achttien tot veertig jaar is dat nu zelfs 57 procent. Ook steeds meer 65-plussers vinden dat de actiedag een toegevoegde waarde heeft (verschuiving van elf naar 26 procent). Onder dertigers is het zelfs gestegen naar 36 procent, en een op de vijf zestigers wil komend jaar ook meedoen.

GivingTuesday wordt snel populairder in Nederland en lijkt daarmee de Verenigde Staten achterna te gaan. In 2012 in New York begonnen als een spontane tegenbeweging tegen Black Friday is het daar razendsnel gegroeid. En niet alleen daar. Dit jaar zijn er in 75 landen GivingTuesdaycampagnes gevoerd. En vooral niet alleen in 'rijke' landen; ook in landen als Puerto Rico, Liberia en Libanon. Landen waar mensen in alle armoede elkaar dus ook helpen.

Bron: Vakblad Fondsenwerving

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

In de media Contact Subsites
Volg ons op