De huis-aan-huis collecte is de bekendste vorm van doneren. De anderhalvemetermaatregel maakt het moeilijk om zo donaties te werven. Is crowdfunding een bruikbaar alternatief?

De huis-aan-huis collecte is voor veel Nederlanders de meest herkenbare vorm van doneren. Echter, de anderhalvemetermaatregelen van de afgelopen maanden vanwege de coronacrisis maakt het voor veel goededoelenorganisaties moeilijk om te collecteren en met donateurs in contact te komen. Is dit een extra ‘kans’ voor crowdfunding? Zo ja, wordt het een trend?

Een aantal vragen die Claire van Teunenbroek, onderzoekster aan de VU-Amsterdam, beoogt te beantwoorden via onderzoek onder gevers en niet-gevers, ontvangers en platformen.
In Geven in Nederland 2020 is al een begin gemaakt met een en ander. Claire van Teunenbroek wil dit verder uitbreiden.

Zie hoofdstuk 1 Geven in Nederland 2020 (gratis): https://lnkd.in/ePreAkU

Volgens het platform Crowdfunding.nl blijkt voor veel non-profit initiatieven publieksfinanciering een ideale manier om in lastige tijden een extra bijdrage te werven. Crowdfunding wordt tijdens de crisis veel vaker gebruikt voor maatschappelijke projecten en creatieve projecten halen meer geld op via de online platforms. De ruim vijfduizend maatschappelijke projecten haalden in totaal 12,9 miljoen op (2,5 duizend per project). De 435 creatieve projecten gericht op film, muziek en theater konden op 5,7 miljoen rekenen (dertien duizend per project). Bron: fondsenwerving.nl

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.

In de media Contact Subsites
Volg ons op